Nieuwe iPhone strategie werpt vruchten af

De hele techwereld was behoorlijk verrast toen Apple in september 2013 niet één maar twee nieuwe modellen van de iPhone aankondigde. In de jaren ervoor was dat steeds een model per keynote dus al snel werd er gespeculeerd over de redenen hierachter. Die leken aanvankelijk simpel: de 5s was bedoeld als high-end model terwijl de 5c de consument met een wat kleinere portemonnee zou moeten bedienen. Vooral het feit dat Apple marktaandeel verloor aan goedkopere Androidmodellen leek een logische motivatie.

Afgaand op de hiervoor genoemde redenering zou je denken dat Apple eieren voor haar geld heeft gekozen en zich niet meer alleen richt op de gadgetfreaks die bereid zijn veel geld neer te leggen voor een nieuwe smartphone. Ook leek het logisch dat er door het goedkopere 5c model er minder exemplaren zouden worden verkocht van de luxere iPhone 5s.

iphone5s-forwardthinking

iPhone 5s verkoopt beter dankzij de 5c

Of het Apple het vooraf zo bedacht heeft is maar de vraag, maar uit recent onderzoek blijkt dat de 5s veel vaker over de toonbank gaat dan zijn voordelige broertje, met name door het bestaan van de 5c. Het onderzoek is uitgevoerd door Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) en concludeert dat er voor elke iPhone 5c maar liefst meer dan twee exemplaren van de 5s worden verkocht. Wanneer we het laatste kwartaal van 2013 vergelijken met dat van 2012 komt dit verschil nog duidelijker naar voren.

In het laatst kwartaal van 2013 was de iPhone 5 namelijk het vlaggenschip van Apple, met de 4s op dat moment als de goedkopere optie. Een vergelijkbare verhouding als tussen de 5s en de 5c. Je dan ook verwachten dat het verschil in verkoopaantallen tussen het duurste en het goedkopere model vergelijkbaar zou zijn. Toch laten de cijfers over het totaal aantal verkochte iPhones iets anders zien:

2012: 50% (iPhone 5) vs. 32% (iPhone 4s)
2013: 59% (iPhone 5s) vs 27% (iPhone 5c)

In het laatste kwartaal van 2013 kozen dus meer mensen voor het duurste model iPhone dan in het laatste kwartaal van 2012.

5s-vs-5c-global

Uit onderzoek van Localytics (uit sept. 2013) werden er globaal 4x zoveel 5s modellen verkocht ten opzichte van de iPhone 5c. Deze getallen komen niet exact overeen met het recente onderzoek van CIRP, al volgen ze beiden dezelfde trend.

Waarom dit verschil?

In het onderzoek van CIRP worden vooralsnog alleen de harde cijfers gepresenteerd en ontbreekt een duidelijke verklaring. Er zijn echter wel enkele mogelijke redenen op het gebied van waardeperceptie te bedenken. Zo is het uiterlijk van beide iPhones opmerkelijk verschillend, waardoor het verschil direct duidelijk is. Consumenten zouden hierdoor meer aangemoedigd worden om voor het duurdere model te kiezen, omdat bij eerdere modellen de verschillen vooral op technisch vlak lagen en dus minder zichtbaar waren. Ook speelt de imagokwestie wellicht mee, zodat mensen graag met het luxere uiterlijk van de 5s gezien willen worden.

Overigens doen de eerste geruchten over de iPhone 6 inmiddels ook de ronde en is de verwachting dat Apple opnieuw met twee verschillende modellen zal komen.