Drukkerijen varen een nieuwe koers

drukkerij-waaier

Uit de laatste halfjaar cijfers van Roto Smeets blijkt dat de geprinte media het steeds moeilijker hebben. Het eerste half jaar zijn de opbrengsten gedaald naar 120,9 miljoen euro. Een jaar eerder waren in het zelfde tijdvak de opbrengsten nog 133 miljoen euro.

“Van de grootste Nederlandse tijdschriften zijn er maar enkele die qua oplage gelijk zijn gebleven of gestegen; het merendeel is gedaald en in veel gevallen met 10 tot 20%.” – Halfjaarbericht Roto Smeets Group (PDF-bestand)

roto-smeets

Bron: Halfjaarbericht Roto Smeets Group

Online media

Een van de redenen van de daling van de opbrengsten in de tijdschriftenbranche is dat er steeds meer artikelen online worden verspreid. Ongeveer de helft van de Nederlanders beschikt over een tablet en daarmee wordt steeds vaker een tijdschrift, boek of krant gelezen. De digitalisering van de tijdschriften, boeken en kranten was tot nu toe nog te overzien voor drukkerijen, maar het vormt wel steeds vaker de reden van een faillissement van een drukkerij.

Online dienstverlening

Dus hoe kunnen de drukkerijen er voor zorgen dat ze niet, net als vele andere collega’s, failliet gaan. Bijvoorbeeld door nieuwe online diensten aan te bieden die ook toegankelijk zijn voor de consument. Denk aan het drukken van fotoalbums, visitekaartjes of posters. Aan de andere kant is het volume van het drukwerk ook heel belangrijk. Het integreren van de Europese markt bij het massadrukwerk en het online drukwerk biedt overlevingskansen voor de drukkerijen.