De poster die je grijpt!

Je hoort het veel: dagbladen en tijdschriften verkopen niet meer. Tegenwoordig wordt veel informatie verspreid via het internet. Mensen kunnen overal via hun mobiele telefoon of tablet inloggen op het internet om het nieuws te lezen. Drukkerijen hebben hierdoor steeds minder inkomsten. De opbrengsten daalden naar 120,9 miljoen euro. Wat zouden de drukkerijen kunnen doen om dit tij te keren? Er zijn drie opties voor drukkerijen die alle drie te maken hebben met de redelijk nieuwe 3D trend.

3D posters

3D poster

Een van deze nieuwe 3D trends is de 3D poster. Door speciale technieken lijkt het alsof de figuren op de poster niet 2 dimensionaal maar 3 dimensionaal zijn. Dit effect wordt gemaakt door een beeld in meerdere lagen of frames op een kunststoffolie met zeer dunne lenzen te drukken. De poster blijft 2 dimensionaal maar geeft een optisch bedrog waardoor de hersenen denken dat dit 3 dimensionaal is. De posters zijn nu al in vele thema’s en motieven verkrijgbaar. Van muziekbands tot en met Disney prinsessen zijn verkrijgbaar. Daarnaast zijn de ouderwetse posters in 2D nu ook in 3D verkrijgbaar. Net als met de videobanden en DVD kan nu iedereen zijn of haar favoriete poster vervangen voor de 3D versie.

Diorama posters en 3D printen

Een optische illusie van het figuur dat uit de poster komt is mooi om te zien. Ook fysieke 3D posters zijn mogelijk. Dit is de tweede optie voor drukkerijen. De vraag naar 3D producten vervaardigt door middel van 3D printers zal blijven groeien. Een mooi voorbeeld hiervan is de 3d Diorama van computerspelletjes. Iedereen kan hier vast nog wel meer thema’s voor posters van bedenken. Wat dacht u van een poster diorama van een dier of een landschap gezien van bovenaf zoals bijvoorbeeld de Grand Canyon in de VS. Zelfs een grote winkelketen als de HEMA biedt nu haar klanten al de mogelijkheid om hun eigen producten te ontwerpen en printen.

image-3592985

Gevaarlijk behang

Bent u op zoek naar een nieuw behang in uw woning? De derde trend waar drukkerijen wellicht op in kunnen spelen is het vervaardigen van behang met ontwerp van de klant zelf. Tegenwoordig is het mogelijk om fotobehang te maken met een foto als motief. Zou het niet een intense kamer zijn als dit ook nog eens in 3D afgedrukt is? Een drukkerij kan hier wellicht een niche markt in aanboren.

Kortom wellicht is het tijd voor drukkerijen om zich steeds meer toe te leggen op 3D kunst in posters en behang en minder op de traditionele gedrukte pers. De drukkerijen hebben de kennis en kunde in huis om uit deze drie trends een succes te maken.